keskiviikko 18. elokuuta 2010

Första klass

Det bor numera en förstaklassare hemma hos oss. Jag vet faktiskt inte varifrån hon har kommit - för om jag minns rätt så har vi en dotter som just lärt sig att gå och som jag lätt kan bära omkring på, jag har nyligen  slutat att amma henne. Men av någon anledning  bor här nu en långhårig liten älva med långa ben och ibland allvarliga miner, som är duktig på att skriva och räkna och som ofta är kvickare än sin mamma. De säger att det är min lilla bebis, men nog är det lite svårt att förstå..


















Skolan började här igår, den 17.8 - fast vi har börjat lite försiktigt redan förra veckan. Vår dotters skola ligger nämligen ca fem meter från sovrummet. Vi har valt ett annorlunda sätt att gå i skolan, nämligen hemskola. Det betyder alltså att jag lär henne hemma. Reaktionerna har varit väldigt blandade när jag har berättat om detta, många undrar om detta är tillåtet över huvud taget. Jodå, det är det, här i Finland är det inte skoltvång men däremot läroplikt. Så vill man och har möjlighet till det, kan man meddela det lokala skolväsendet att man ämnar lära sitt barn själv. Kommunen är inte tvungen att bjuda på skolböckerna till hemelever, men i vår kommun var de så snälla att vi fick böcker, tack än en gång snälla ni! Nu hänger vi bättre med i farten, och det blir lättare att snappa upp de andra om/när det blir aktuellt att börja i vanlig skola.

På frågan varför brukar jag svara varför inte? Alla behöver inte göra på samma sätt. Nu är det förstås viktigt att se till att dottern får tillräckligt med sociala kontakter, meningen är inte att göra henne till en osocial enstöring. Genom vår församling har vi många vänner i alla åldrar, och det är tänkt att skaffa en hobby där dottern träffar andra barn. Vi provar ett år i taget, sedan får vi se hur det går. Jag tror helt säkert att detta kommer att bli ett roligt och utmanande år för oss båda, någonting att minnas. Ut i kalla världen hinner man senare också..Förresten tror jag att många skulle vilja byta plats med oss när det blir mörka vintermorgnar med -20 grader. Vi tar på oss raggsockorna, tänder eld i spisen och börjar med skoluppgifterna i de levande ljusens stämningsfulla sken..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti