lauantai 6. helmikuuta 2010

Vad skall färgen heta?

En av bloggarna som jag följer regelbundet är Persiljas hus, där skriver Pernilla om sitt liv med huset och familjen. När jag började blogga så kände jag en viss tvekan över att verkligen vara mig själv och visa vårt hem som det är. Men så råkade jag hitta till Persiljas hus av en slump och det var verkligen toppen! Denna kvinna är så äkta och vågar visa även högar av smutstvätt om det vill sig, det är så härligt! Hon är mycket kreativ och älskar färger, det är en njutning att läsa vad hon skriver och bilderna hon visar. Om du också vill läsa hennes blogg så skall du klicka HÄR. Har för övrigt inte fått gjort någon länklista för andra bloggar jag läser, det kommer väl så småningom.. Förresten innan ni klickar in hos Pernilla, så skall jag varna alla er som endast älskar vitt och grått, hos henne är det nämligen ganska lite av den sorten..

Men varför jag nu började med denna inledning är att jag har slagits igen av omgörningsviruset. Det är säkert för att vårsolen börjar så småningom kika in mellan snödrivorna. Men i vilket fall som helst, så skulle jag vilja byta färger i hela huset. Grunden - alltså väggar och tak - är vit men annars..När jag har fått lite färdigt har jag bestämt mig för att göra ett hemma hos-reportage hos oss, bara på skoj alltså, hit till bloggen. Ta ett rum i taget och visa det för er. Detta är också något som jag har fått mod till genom att läsa Pernillas blogg. Men för tillfället pågår ännu fundering - vad skall färgen heta? Idag tittade jag på köket till exempel. Vi har en ganska besvärlig färg på köksluckorna, den ser ungefär ut såhär..

 

Hmm..det är kanske svårt att få någon uppfattning om hela skåp så jag sätter in en större bild i repris..



Det är alltså en blåturkosgrön färg, en sådan färg att jag alltid glömmer bort exakt vilken nyans det är. Nu är det rött i gardiner, dukar osv. men jag har plötsligt tröttnat på det röda. Eller skall vi säga just den här röda färgen. Vad skulle då passa ihop med dessa skåp?? Fram med mina härliga färgkartor..(jag bara älskar färgkartor, har gjort den så länge jag kan minnas faktiskt)

 


Av någon anledning så är jag lite sugen på cerise eller någon slags rosa, inte någon ljus utan sådär lite starkare..



som garnet här..eller..



som blomman..Eller skulle man smälla till med 



något orange? Eller kanske..



grönt? Det börjar faktiskt luta mot det där cerisa eller mörkt rosa..Här är ni hjärtligt välkomna att berätta vad ni tycker, eller om ni kanske kommer på någon annan färg som passar? 
Jag är så glad att jag annars börjar långsamt hitta min egen stil. Hur jag än försökte så blev det inte skandinaviskt vitt fast jag tycker det är fint - hos andra. Nä, jag har funnit mitt inre väsen eller hur man säger, och i mig bor - Pippi Långstrump! Jag är just så där lagom galen och bohem och JAG ÄLSKAR FÄRGER!!! Så nu skall vårt hem förvandlas till Villa Villekulla, det låter väl kul! Äsch, nu kom jag just på att jag är ju så kär i linnetyger nuförtiden, i naturella toner..Nåja, det är väl bara att smälla ihop allting, göra en salig röra med allt möjligt. Hmm, ja det är ju så det ser ut här redan - en salig röra..(vad är det förresten för saligt med en röra, jag bara undrar??) Kanske jag inte har hittat min stil ännu i alla fall..snyft..Men för att nu hitta en fast punkt i denna röriga saliga tillvaro så är det i alla fall en sak som jag är HELT säker på, nämligen att jag gillar..



Ljus, massor massor med ljus! Vi var till Ikea för några dagar sedan och jag köpte en jättelåda med ljus, egentligen ganska lustigt att köpa en stor låda nu när det börjar bli vår och så ljust att man inte saknar levande ljus inne, men nu har vi i alla fall så det räcker. Jag älskar doften av ljus och stearin, det frambringar något slags minne kanske från barndomen eller så.. Jag doftar på dem och njuter..Och när det är kväll så är det ju faktiskt mörkt så det blir ännu riktigt stämningsfullt med ljus. Tänd ett du också och njut av veckoslutet!

2 kommenttia:

  1. OJ! Tack för de fina orden! Suger åt mig som en svulten här i pmsdimmans land! :):):)
    Jag blev verkligen glad på riktigt! Tack!
    Jag tycker cerise låter helt klockrent!!!!!!!!!!
    Och för att göra det luftigare ljusare som man gärna vill ha på våren kan du ju ta ett tyg med cerise på vitt. Så blir det färg men ändå ljust.

    VastaaPoista
  2. Hej Pernilla! Vad roligt att du blev glad! Det lutar verkligen starkt mot det cerisa hållet men just med lite vitt, som i första bilden ser man tyget med blommor på, lite den stilen tänkte jag. Bara jag skulle hinna, har städat skåp och lådor hela dagen och hjärnan känns dammig...

    VastaaPoista