tiistai 2. helmikuuta 2010

Sunshine..

Jag tror att vintern har kommit för att stanna för alltid - nä, skojar bara, fast nog märker man att nu börjar många bli lite smått trötta på snö och kallt. Ändå känns det bra för det är ju så här det skall vara här i Finland när det är vinter. Det är också bra att en del ohyra dör i kylan, det gör de ju inte om det är plusgrader hela vintern igenom. Sedan har vi ju också fått njuta av olika vintersporter som snöplogning, skidåkning, skridskoåkning, sparkkälkeåkning..ja och snöplogning...

Vi var och grävde fram den lilla dammen med is på som vi har här i närheten där dottern har börjat åka skridskor. Det blev lite paus för det var så kallt men idag sparkade vi oss dit igen med sparkkälkorna (hmm, ordet ser konstigt ut, är det rättstavat??). För snart två veckor sedan plogade vi rent (med en sådan där bred snönågonting, vet faktiskt inte vad det heter på svenska, som man knuffar framför sig och samlar snö i, hjälp, någon?) men nu var där igen 30 cm snö så det var bara och sätta igång igen..Jag har än så länge inte klarat av att stå på skridskorna jag köpte på loppis så jag motionerar istället med att ploga snö. Det är ju förstås bra att man har någonting att göra, blir trist annars att bara stå rakt upp och ner och inte göra något alls..

Det är med stolthet jag följer dotterns skridskoåkning, tänk vad enkelt och bra det går efter bara några få gånger! När jag hade tittat på henne ett par gånger så fick jag ju för mig att det är ju hur enkelt som helst, och skaffade mina skridskor. Sedan provade jag en gång - och kunde hålla mig upprätt bara med hjälp av sparkkälken (rollatorn), utan den vågade jag inte alls. Jag är så hiskeligt rädd för att falla, har gjort den någon gång (utan skridskor!) och slagit huvudet i isen så jag minns fortfarande hur det känns, därför vill det inte löpa riktigt..Kanske ger jag skridskorna en chans till, men få nu se när det blir. Till sommaren kanske??

Nu måste jag tillägga att jag har faktiskt kunna åka skridskor en gång för en evighet sedan - och det är tydligen INTE som med cyklande, att när man en gång har lärt sig så...Eller kanske jag har blivit gammal?

Men för att vintern nu håller i sig och gör oss lite halvt nerfrysna, tänkte jag faktiskt pigga upp er med att sätta hit bilder på underbart gula och orange blommor. Faktum är att jag faktiskt inte alls tycker om gult, jag har till och med gjort försök att undvika gula blommor i min trädgård. Det har dock visat sig att gula blommor är ganska starka och klarar mycket, även att bo i vår trädgård vilket kanske inte är det lättaste här i världen..Sedan måste jag säga att i grönsakslandet älskar jag gula blommor (kan hon inte bestämma sig, kanske ni säger nu), speciellt ringblommor. De är såååå toppen, klarar nästan vad som helst och blommar jättelänge, långt in på hösten fast det blir lite kallt också. De håller också viss ohyra borta så det finns en praktisk aspekt också här..

Nog med prat, här kommer bilder, lite solskensenergi till er alla. Känner ni värmen?

 



 

  

  

  

 


 

Nu är det redan februari. Det dröjer faktiskt inte så hemskt länge innan vi får se..

 

Om man skall förkultivera växter så börjar det snart bli dags för vissa sorter. Livet vinner och vintern försvinner!!! Snart är vi här..

 

Ha en solig och glad vecka!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti