perjantai 22. tammikuuta 2010

Med färg eller utan

Jag har länge hållit mig lugn vad gäller utseendet av bloggen men nu var det dags för lite förnyelse..Har varit på ett par jättefina fotobloggar och sett att ganska många använder svart bakgrund för att bilderna skall komma mer till sin rätt. Och eftersom jag har mycket bilder så tänkte jag prova, hoppas ni inte tycker det är för mörkt. Vad har då bilden med bloggens namn att göra? Absolut ingenting! Det verkar bara att jag är galen i grönt, det sjunker djupt in med bilder med grönt. Jag kom på mig själv en dag med att vara ledsen över att det dröjer till nästa höst innan naturen presenterar den färgskala som jag älskar. När våren kommer spricker allt ut i grönt, men det är en "omogen" grön färg, ljus och skir, vacker i och för sig. Men nu är det så att jag gillar allra mest den mogna gröna färgen, fyllig och nästan sensuell i sin mustighet. Samma sak med andra färger i naturen, brunt, grått osv. Just dom färger som fanns innan snön kom. Grönt verkar vara för tillfället annars också viktigt för mig, jag märker att när jag söker saker till nätbutiken på loppisarna så är det ofta gröna saker som blicken dras till. Också tyger, spetsdukar och andra textilier vill bli gröna, köpte just idag en härligt rörig plastpåse med diverse spetsdukar, dem skall jag göra något roligt av.

Kan ni räkna hur många gånger ordet "grönt" i olika former förekom i stycket här ovan...

Men det var nu inte grönt som det här skulle handla om idag, i alla fall inte enbart. Idag var jag till min datareparatör (hälsningar till Zas data, Kimitos bästa databutik!!) och vi kom att prata om svartvita bilder kontra färgbilder. Vilket är då snyggast? Går det över huvud taget att säga antingen eller? Här skulle det vara roligt att höra er åsikt igen, skicka gärna kommentarer! Jag har alltid tyckt om svartvita bilder, de har en speciell charm, kanske beroende på att de är lite gammaldags. De är också ganska krävande, för motivet kommer fram på ett annat sätt. Det är jättesnyggt med porträtt i svartvitt! Jag har tagit några av min dotter bl a, vill tyvärr inte visa dem här för jag vill inte att hennes ansikte skall fara ut i "etern". Nu kommer jag lite in på sidospår men måste bara säga att det är egentligen synd att det finns så mycket knäppisar i världen (och nu menar jag INTE er som läser bloggen) som gärna missbrukar oskyldiga bilder som finns ute på internet, och eftersom det inte är möjligt för mig att kontrollera hela världen så väljer jag att inte sätta ut hennes porträtt.  Så att ni inte tror att jag är så fisförnäm att jag bara skryter men inte visar bilderna..Här dock en bild som kan visas tycker jag:




Gammaldags filmstämning, man kan nästan höra den rasslande ljudinspelningen som hör till..
I svartvitt är det också fint med lite grafiska motiv som de här..



 

 

Vissa naturmotiv klarar också ganska bra det där med svartvitt..
















Skall faktiskt försöka ta mera bilder i svartvitt, än så länge finns det tex inte i nätbutiken så många svartvita bilder att välja mellan. Men det kommer mera, jag lovar!

Men så finns det vissa saker som bara måste tas i färg..



Och när jag fotograferar så gäller det att släppa loss, slänga all allvarlig teknik i skroten (om än kanske tillfälligt) och tuta och köra..
























Med dessa glada bilder önskar jag er ett jättefint veckoslut, kom ihåg att klä er varmt och njuta av klara vinterdagar!

2 kommenttia:

  1. man borde faktiskt fota mer i svartvitt. dina bilder är ljuvliga, särskilt den på dottern!
    du må tro att jag tröttnat på den eländiga kalla vintern nu. den tycks ju aldrig ta slut :(
    ha det gott!
    ingela

    VastaaPoista
  2. hej alegni! jo, lite trött börjar man faktiskt bli på allt snö och mera kommer det hela tiden..dock har jag tröstat mig med att det här är en normal vinter, så här skall det vara här i Finland! Och kanske får vi en bra sommar också när vi nu kämpar oss igenom det här..

    VastaaPoista