keskiviikko 6. tammikuuta 2010

En färg åt årstiden..

Tiden den bara susar iväg..har jag börjat bli långsam eller något när jag inte verkar hinna med riktigt  nuförtiden..Det var liksom inte meningen att ha såhär långa pauser i skrivandet men hur det nu blev så..å andra sidan kan det vara bra att ha ett uppehåll emellanåt så känns det roligare att skriva igen. Men nu blir det lite text i alla fall. Och förresten så kan man ju alltid skylla på vädret - det är så kallt att hjärnan fungerar med vääääldiiiiggtt lååååånggssam faaaarrttt..

Har ni märkt att olika årstider verkar ha sin egen färgskala, en eller flera färger som kombineras med just den årstiden. Som tiden oktober-december; visst är det färger som rött, guld och silver som passar då? De motar mörkret och känns festliga, det passar liksom bra med lite glamour i vintermörkret. Rött gillar jag dock på sommaren också men på ett lite annat sätt, fräschare, som jordgubbar och röda sommarblommor. Till våren hör starkt grönt och gult. Men när jag började tänka efter vad som hör till den här tiden, midvintern, så kom jag plötsligt inte på någon typisk färg. Har ni hittat någon färg som passar januari? Nåja, vi kan ju göra en snabb färganalys och se om vi hittar något passande. Här kommer kandidaterna. Vad skulle ni säga om..



grått, brunt och lite andra "betong-aktiga" färger? Eller kanske..




aprikos-persika med vit pudring? Eller..




ljust blått med en antydan av turkost och lila..Eller..




djupare turkos med vit spets..Eller kanske ni vill ha ännu starkare färger som..




i den här löparen! Eller skulle det vara passande med..




något mera grafiskt i nästan svartvitt? 

Något som ni tyckte passade? Eller kanske er kandidat inte var med alls här? Berätta! Vad är det egentligen som får oss att ledas till vissa färger vissa tider? Den allmänna åsikten? Naturen? Något annat?

Fast hela landet ligger under flera decimeter snö så känner jag suget efter en speciell färg. Jag märkte det när jag var på loppis för några dagar sedan. Jag stod och fingrade på en virkad spetskappa en stund och genast kändes det bättre på något sätt. Och den kappan var..



 
 
 
 

javisst, den var GRÖN! Grönt ser härligt ut och jag skulle faktiskt kunna tugga i mig allt som syns i bilderna ovan, med grenar och allting (vitaminbrist kanske?), grönt är skönt!!! Men som årstidfärg åt januari är den nog inte så passande..

Om jag skulle välja någon annan av färgerna ovan så tror jag att det skulle bli den djupt turkosa med vit spets - klar, frostig, krispig, isig men ändå färgglad och med löfte om något..

Vilken färg skulle du välja?

4 kommenttia:

  1. jag skulle nog ha svårt att välja, för allt är fint på sitt sätt.
    har jag påstått att jag inte gillar våren? i så fall måste jag ha varit febersjuk och yrat, för våren är ju underbar :)
    ha en god fortsättning på året!

    VastaaPoista
  2. Håller med om att grönt känns väldigt lockande just nu. Intressanta tankar om färger och årstider!

    VastaaPoista
  3. Hej på er! Alegni - skrev jag i min kommentar att det är våren du inte gillar?? Hoppsan, jag har nog menat vintern, månne jag var så trött att jag skrev fel, f´låt..
    Vad härligt att ni kommenterar, jag blir så GLAAAD!!!

    VastaaPoista
  4. Hejsan Laura!
    Tack för hälsningen hos mig!
    Så jättefina foton du har i din blogg.

    Jag tycker att det svart-vita passar bra i januari, men även ljusblått som snön ofta skiftar i och ljus turkos.
    Mörkgrönt förknippar jag med julen och december, sen får den ljusare krispiga gröna färgen komma till våren.
    Intressant inlägg!

    Må så gott!
    Ann-Christine

    VastaaPoista