lauantai 3. huhtikuuta 2010

Hemma hos oss-reportage

Jag lovade visst för ett tag sedan att jag skulle göra ett hemma hos oss reportage på skoj. Det verkade emellanåt att jag aldrig får det gjort då det kändes att det aldrig var riktigt så städat osv som jag ville ha det. Men tadaa!! Nu är det gjort, jag har gjort reportaget färdigt. Kanske jag skall utfärda en varning att följande är ingenting för sådana som tar livet på största allvar eller som inte förstår sig på att hemtrevnad är mycket viktigare än senaste nytt när det gäller heminredning..men det är ju inga sådana som läser den här bloggen eller hur?? Så kära läsare, här kommer nu reportaget som jag har döpt till:


















Här bor:  John Sychold, konstnär, Laura Sychold, fotograf och egen företagare, Eleonora 6 år samt blandrashunden Tipi 1,5 år.

"Den största komplimangen vi kan få om vårt hus är när någon frågar om vi har renoverat en gammal stuga" säger Laura Sychold, frun i huset. Detta då huset är relativt nybyggt, det färdigställdes år 2001 just innan paret gifte sig och flyttade in tillsammans. Tanken har dock varit att huset skall se gammalt ut, som om det alltid stått på tomten. Av denna anledning har man också använt mycket återanvänt material, tex taket är lagt av gammalt tegel.

Huset är planerat och påbörjat av Laura innan hon träffade sin man John, så storleken är mera beräknad åt en singel - "om jag skulle ha vetat att jag strax skulle träffa en konstnär som behöver en atelje och några år senare få en dotter och en hund, skulle jag ha planerat in betydligt mera meter åt alla håll"  skrattar Laura. Familjen lever dock väldigt enkelt och hittills har det gått bra trots litet hus, som endast är ca 54 kvm. Och känns det trångt är det bara att ge sig ut i trädgården eller de närliggande skogarna, bergen och åkrarna, där finns gott om plats.






















Här kikar vi in i familjens sovrum. "Vi klämmer faktiskt  in oss i samma rum allihopa när vi sover, tom hunden kommer ofta och lägger sig på golvet. Det känns ganska mysigt när vi är så nära varandra.

Färgerna i sovrummet ändras efter årstiderna, just nu är det turkost, grönt och blått som gäller. På väggen Laura Sycholds fotografi "Blue" på canvas.
















Favoritfärger.






















Dottern Eleonoras lilla krypin. "Eftersom huset är så litet så har Eleonora inget eget rum men vi har gjort en liten "hemlig hörna" till henne i vardagsrummet. Där sitter vi båda ibland och läser och hittar på berättelser. Dit kan hon också krypa och dra för gardinerna om hon känner för att vara ifred".
















Ute ligger ännu snön kvar ett tag till men här inne är det sommarfärger som gäller. "Jag blev så trött på vintern och dess mörka färger och ville ha in skirt grönt och pigg cerise så jag tog en tjuvstart på sommaren inne i vardagsrummet. Mörka vintergardiner ersattes av tunna ljusa med rosor och nu badar hela rummet i det klara vårljuset".
















Färgterapi på fönsterbrädan.






















Segelbåt i glas gjort av konstnären John, som oftast målar segelbåtar på tyg.

















"Vi lever enkelt och ekologiskt, tex värmer vi upp huset med ved. Denna vinter har det gått åt en hel del klabbar.." På väggen en gammal målning av John från Portugal, ett av hans favoritländer.
















En detalj av ett loppisfynd, ett gammalt lapptäcke. "Jag älskar sådant som är lagom slitet, det här täcket var verkligen en skatt. Jag skall beundra den ett tag och sedan kommer den förmodligen att få ett nytt liv i en eller annan form i min nätbutik. Det är sällan man ser gamla täcken med såhär underbart pudriga  färger.."






















I ett hörn av vardagsrummet har Laura sin arbetsplats. Det är härifrån som hon sköter sin nätbutik, "Laura´s inredning och konst" (www.lauras.fi) och tar hand om sina fotografier. Laura har varit företagare i ett år nu. "Jag har fotograferat i över 20 år och alltid varit intresserad av inredning på ett ekonomiskt och ekologiskt sätt, loppisar har varit min stora passion så länge jag kan minnas. Jag har nu kombinerat dessa intressen samt min mans underbara målningar i min nätbutik. Jag ser fram emot att utveckla sortimentet, nu finns det konstfoton, målningar, handplockade loppissaker och en del egen tillverkning att köpa. "Jag vill hitta saker som är speciella på ett eller annat sätt, personliga och annorlunda, och sedan sälja dem till människor som uppskattar att vara individuella. Jag tillhör också den åldersgrupp som upplever retrosaker som nostalgiska minnen från barndomen, så sådant finns också i nätbutiken. Tillsammans med min man har vi också massor med idéer på saker vi kan och skall göra själv av främst återvunnet material bara tiden skulle räcka till.."






















Vårens budbärare.
















Inblick i köket. Det nalkas festmåltid med ugnskyckling samt rostade grönsaker. "Jag lagar mat med samma inställning som jag inreder, det skall vara enkelt, rustikt, lite bohemiskt och ge glädje".






















Från ett hörn i köket. Narcisserna är som små härliga solar.
















"Färger har alltid varit viktiga för mig. De ger energi, glädje, tröst, lugn, allt efter behov. Färger är också i en viktig roll i nätbutiken. Nordiskt vita hem är helt underbara, men själv måste jag har färger, speciellt när vi har ändå relativt långa vintrar här i Finland och då är det oftast vitt ute. Finländarna har tidigare varit lite rädda för att använda färger i sina hem, men det har blivit bättre genom att man tex rest utomlands i länder som Indien och tagit del av de underbara vitamininjektioner som färgerna ger. Det skall förstås vara balans, inte för mycket av någonting. Huvudsaken att man själv och familjen trivs och mår bra hemma.

Vi har det aldrig petnoga i ordning eller skurat med tandborste i alla hörn, fast jag lite har en läggning att jag skulle vilja ha det så..Men med tiden har jag lärt mig att slappna av lite, livet skall ju faktiskt vara annat också än bara städning.

Vi lägger inte heller ner mycket pengar på vår inredning, det mesta är loppisfynd, Ikea, fått och hittat. Ett bra knep är också att packa ner gardiner och mattor och lyfta upp på vinden, ganska snabbt glömmer man vad man har där och då är det som nya grejer när man får ner dem efter en tid. Innan jag ger mig på jakt efter någonting "nytt" brukar ja titta i skåpen först, ofta hittar jag där vad jag saknar. Ibland är det bra att ha dåligt minne... Dock brukar det fastna med saker till hemmet också när jag är på jakt efter fynd till nätbutiken på loppisar runt om".

Den bohemiska stilen fortsätter också i trädgården, som ännu är under uppbyggnad. Vid besöket är det vinter men här är några stämningsbilder från familjens album:






































































































"Här, på Finlands största havsö, lever vi ett enkelt men intressant och lyckligt liv med massor av idéer och spännande planer" avslutar Laura Sychold. Vi önskar familjen lycka till med sina förehavanden!

Jaha, då har ni varit hemma hos oss, hoppas ni tyckte om besöket! Nu kunde jag ju inte visa alla hörn och kanter men det gör man ju inte i riktiga reportage heller! Måste säga att det var förvånansvärt svårt att fotografera sitt eget hem, måste lyfta på hatten för dem som jobbar med sådan fotografering och styling! Ni är verkligen duktiga!

Ha en skön fortsättning på helgen!

4 kommenttia:

  1. Jag blir alldeles varm och rörd av det fina reportaget. Det känns ända hit hur ni älskar varann och huset. Er stuga är åtråvärd, underbar! Full av värme och närvaro och tacksamhet till livet.
    Och det är just det där du skrev hos mig som på nåt sätt är dilemmat med sorg. Allt annat blir så futtigt och obetydligt och samtidigt är det just det futtiga och obetydliga som ger oss trygghet och förankring. Det är inte det ena eller det andra. Allt flyter ihop. Jag tycker du är en mycket intressant människa och det är det som är så härligt med bloggvärlden att man hittar guldkorn, människor, som man aldrig skulle mött annars. Kram!

    VastaaPoista
  2. Hej Pernilla! Tack för din fina kommentar! Tänk att du fick ut något så fint av mitt "reportage"! Och att du upplever mig som intressant gör mig alldeles tårögd, det känns så fint på något sätt. Tack snälla du och kram på dig! önskar Laura

    VastaaPoista
  3. Hej Laura,
    Jag hittade hit via Persilja och jag är så glad att jag följde länken. För oj, vilket mysig hemma hos repotage. Ni har en underbart fint och persoligt hem, som jag skulle vilja kliva in i och se mer av ;-)
    Tack för att du delar med dig. Har sparat ner ett par bilder till min inspirationsmapp, för dom var så mysiga (köket bl.a.).

    VastaaPoista
  4. Hej Jenny! Vad roligt att du kom och läste och trivdes i min blogg! Hjärtligt välkommen på nytt!

    VastaaPoista