sunnuntai 18. huhtikuuta 2010

I behov av ljus

Solen - och ljus över huvud taget är ett stort under. All den perfektionism, exakthet i mått, vinklingar, avstånd - det är återigen ett så bra bevis för att det finns ett stort Intellekt, en Skapare bakom allting. Inget slumpmässigt här inte!

Annat är det med oss människor. Vi kan konsten att tabba oss i både smått och stort, ja faktiskt även när det gäller ljus..Ta nu till exempel mina pärlhyacinter. Jag tror det var mamma som planterade dem i en kruka förra hösten - eller så var det jag men jag har inget minne av händelsen..Krukan har i alla fall övervintrat i ett utrymme som egentligen är en bastu men fungerar som källare (intressant motsägelse eller hur?). För en vecka sedan var jag och mamma in dit för att hämta något och så upptäckte vi att det hade börjat växa spaghetti i en av krukorna, ja det satt några konstiga klumpar i ändorna. Efter en närmare titt så visade det sig att det var ju faktiskt pärlhyacinterna, men utan solljus så hade de stackarna inte fått färg.

Jag tänkte att jag sätter ut dem på terassen och hoppas att lite solterapi gör susen. Nu har de varit ute i en vecka.






















Som ni ser så har blommorna fått rätt färg. Men bladen och alla de andra delarna har inte hittat det gröna, eller så har de kanske misstagit sig på årstiden..De har inte fått kallt så det är ingen höstfägringsfärg heller..Eller kanske det här är någon ny extra-special sort?? Si eller så, fina är de i alla fall..speciellt när vårregnet har gett dem en dusch..





































Ha en skön början på veckan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti