torstai 15. huhtikuuta 2010

Nytt liv på landet

Vill för det första börja med att önska alla nya läsare välkomna, jag är jätteglad över att ni har hittat hit och hoppas att ni tittar in i fortsättningen också! Och tack snälla Persilja för att du skrev om min blogg i din blogg (!?), det är helt och hållet tack vare dig som jag har nu flera att skriva till eller för! Om det förresten är nu någon här som inte ännu har varit och läst Persiljas blogg så kan ni göra det genom att klicka HÄR! Där har ni en dam som är glad, rolig, personlig, har stort hjärta mm. - läs själv får ni se!

Idag tänkte jag skriva om ett av mina favoritprogram på tv. På en kanal här i Finland som heter Liv går det på söndag eftermiddag ett program som heter "Nytt liv på landet" (Uusi elämä maalla). Det är en engelsk serie där man visar familjer som bestämmer sig för att bryta upp från storstadens stress, köpa ett gammalt hus (kan vara gammalt slott, lada, skola osv.) på landet och reparera detta till sitt nya hem, vissa skapar sig ett nytt jobb också på samma gång. Tänk att det finns så många sådana familjer bara i Storbritannien, jag tror att vi har tittat på den serien över 10 gånger redan..Varför gör man förresten inte en sådan serie i Finland eller Sverige, nog skulle det finnas likadana "storyn" här också!






















Av någon anledning har jag alltid gillat "börja om på ny kula"-berättelser både när det gäller böcker och filmer. Det är något härligt kittlande över att man lämnar precis allt det gamla och börjar om på nytt. Kan det ha med min ålder att göra, dom säger ju att när man blir 40 så får man för sig att man skall göra något omvälvande - ? Samtidigt beundrar jag dom här människorna som tex visas i den här tv-serien, dom kämpar som galningar genom långa nätter med byggarbete och månader i husvagn och allt möjligt för att sedan kunna flytta in i sitt drömhus.
















Dessutom är det något speciellt med gamla hus, de har en historia att berätta. Vi bor i ett nybyggt gammaldags hus som jag skrev om tidigare. Det är ju bra på det viset att man vet hur huset är byggt och så, så det blir inga otrevliga överaskningar. Men någonting saknas. Jag skulle faktiskt otroligt gärna vilja börja på nytt med ett gammalt hus, helst skulle det vara ett stort stenhus, typ sådana som finns på Gotland. Jag skulle älska att ha massor med utrymme, stora golvytor, stort gammaldags bondkök. En gårdsbyggnad med gårdsbutik och galleri. Och så skulle jag inreda med loppisfynd. Oj vad det skulle vara härligt.






















Nu skall ni inte missförstå mig - jag trivs bra i vårt hem så som det är nu också. Men drömma lite kan man ju göra..Just nu har vi vårt liv här, av många anledningar kan vi inte ens flytta härifrån så det gäller att vara nöjd..Och sedan är det ju så också att jag har aldrig renoverat ett gammalt hus så kanske jag inte alls vet hur jobbigt det kan vara. Och inte är det grovjobbet som jag drömmer om utan det där roliga, att skaffa möbler och inreda, kanske måla väggar och så.
















Nu sade jag förresten fel - jag har faktiskt varit med om att renovera flera gamla hus, men då var jag liten. Hela min tidiga barndom har vi flyttat från ett gammalt hus till ett annat och pappa har renoverat dem. Det var faktiskt riktigt roliga tider, jag har många fina minnen från de åren. Tex minns jag när vi just hade köpt en gammal lanthandel, vi satt i köket och åt korv som mamma hade stekt i stekpannan, och så drack jag mjölk och andra kaffe från Arabia-kaffekoppar med fyrklövermönster på. Jag minns jättetydligt hur det luktade i köket då, en blandning av stekt korv, kaffe och gammalt hus. Om det huset drömmer jag fortfarande om på nätterna, att jag åker dit igen och ber de nya ägarna om att få titta in, och allt känns så bekant och jag känner mig trygg och lycklig. Huset ligger inte så långt härifrån faktiskt, på fastlandssidan, vi har kört förbi där flera gånger. Det konstiga är att huset tycks ha krympt med åren, i mina minnen är det JÄTTEstort..Men så är det väl när man själv växer..Kanske jag faktiskt går dit någon gång och ber att få titta in, har inte vågat ännu..


















Nu blev det lite memoarer här mitt i allting..Men som sagt, om ni har tillgång att se på finsk tv så rekommenderar jag programmet varmt, söndagar kl 13 alltså, kanalen heter Liv.

1 kommentti:

  1. Göööör det!!! Gå dit! Jag bjöd hit en av ägarna på kaffe när vi nyss flyttat in och han blev så glad. Så det är säket omvänt. Jag lyssnade girigt på allt han berättade om sina år i huset. Det är han som byggde mitt fantastiska växthus till exempel. Han var så glad och sa att han sällan blivit så glad som när mitt brev damp ner och han blev bjuden på återvisit i sitt gamla hem. :) JAg å min sida var överlycklig att han kom!

    VastaaPoista