sunnuntai 18. lokakuuta 2009

Hemma hos oss..

Försökte idag ta bilder här hemifrån för att visa er hur det ser ut, speciellt nu efter min "makeover" som jag skrev om i fredags. Det var jättesvårt att få några snygga bilder, när man inte kan klämma in stämningen i bilderna. Allt ser så "platt" ut på bild, man ser inte att det är härlig varm stämning med röda sammetsgardiner,  det lite glansigt blå överkastet ger en "kunglig touch", ljusslingan ger mysigt ljus när kvällen mörknar (det är förresten ingen julslinga skall ni veta utan en ljusslinga, rätt och slätt, inget annat), det är liksom varmt och ombonat, man vill krypa ner i sängen bland alla kuddar och mysa..



Man ser ju faktiskt inte så mycket på bilden men kanske ni får i alla fall lite hum om hur det ser ut..Konstaterade förresten att resten av huset är inte i ordning längre så det blir inga fler bilder den här gången. Tänk om man hade mera plats och liiite mera pengar och maaassor med loppisfynd så skulle jag faktiskt göra sååå fint överallt..Suck..Vi bor faktiskt på ca 50 kvm och på det skall rymmas tre människor, en hund, en företagare/konstnär som har massor med papper och annat (den andra företagaren/konstnären håller till i en barack på backen, väldigt kalt och kallt  och icke hemtrevligt, stackars honom) osv..Så det är en utmaning..Som tur är så finns det ju faktiskt plats utanför på tomten, så dit kan man bege sig om väggarna börjar falla på en. Dessutom har vi väldigt fin och öppen utsikt från fönstrerna så det ger också lite mera känsla av rymd.  Förresten så såg sovrummet ut så här när naturen var som grönast..



Så man märker ju hur mycket färgerna gör. När jag läser Lantliv och Drömhem så beundrar jag alla härliga vita hem, likadant när jag läser alla härliga bloggar. Men hur jag än vänder på det så kommer jag inte ifrån att jag behöver färg, speciellt nu när det börjar bli kallt och färgerna långsamt mattas ner i naturen. Eller ja, det är kanske fel att säga att färgerna mattas ner, i alla fall när man bor på landet så finns det massor med färger i  tex skogen hela vintern igenom. Underbara mustiga nyanser av grönt. Brunt av alla sorter. Gråa berghäll och stenar med mossa. Verkligen långt ifrån färglöst!

Men det blir nog så i mitt hem att det finns alltid färger, på sommaren är behovet inte så stort men på vintern åtminstone. Kanske det hör ihop med behovet av värme. Skulle man bo i något varmt land, i alla fall längre söderut som tex Danmark, skulle man inte behöva värmen så mycket. Men här, när det är snö ute, känns det kallt att ha "snö inne" också.

Men men, tur är väl det att vi alla får ha vår åsikt när det gäller inredning. Vitt eller färgrikt, allt passar!

Ha en skön fortsättning på söndagen!

4 kommenttia:

  1. Hei Laura,
    Mukavaa että olet löytänyt minut! blogisi on mukavaa;)
    Oma blogi on kääntäjä. Voit lukea sen suomeksi.
    halauksen Saksa,
    Bárbara

    VastaaPoista
  2. Hej Bárbara! Ja nu vet jag inte vilket språk jag skall kommentera! Har provat google översättaren någon gång men det kan bli ganska roliga översättningar ibland, dock förstår man ju mera då än inget alls! Välkommen att läsa igen om du har lust!

    VastaaPoista
  3. Hejsan! Visst är det trist att vara sjuker, man vill och orkar ingenting roligt då, blir mest att ligga i soffan och vila :-) Den blåa lampan i taket är en härlig färgklick i ert sovrum och lapptäcksöverkastet på sista bilden ser så fint ut också. Visst är det så att man ibland har mer behov av färg än annars, särskilt nu till hösten då kommer det in mer beige och grått här hos oss och till julen massor av rött, fast jag är lite trist på den punkten måste jag erkänna och trivs bäst med ljusa milda kulörer runt mig, även om jag tycker det är såååå vackert med hem med mycket färg i, så visst är det tur att vi alla tycker olika så vi kan få inspiration från varandra :-) Ha en bra dag nu och krya på dig du också. Kramis Paula

    VastaaPoista
  4. Hej Paula! Roligt att du kom och läste! Det är mycket roligare att skriva när man får kommentarer tycker jag, då känns det mera att det faktiskt finns någon som läser! Den blå lampan har hängt med länge, min mamma har köpt den på något loppis i Malmö för säkert nästan 30 år sedan när vi just hade flyttat dit, och då var den redan gammal..Lapptäcksöverkastet är också ett inköp från ett loppis här i närheten, den är lite annorlunda eftersom den är sydd av tunna bomullstyger och den är inte vaderad, det syns inte så bra i bilden men den har en härlig "jeans-känsla" över sig..Jag och dottern vi är ännu bara sjuka, den här är ganska ihärdig sort, hoppas bara det inte är svin..tur att det inte smittar via internet så man kan skriva i bloggen i alla fall! Hoppas du känner dig redan bättre! varma hälsningar från Laura

    VastaaPoista