perjantai 16. lokakuuta 2009

Om städattacker..

Idag fick jag en sådan - en städattack..Har varit lite nere några dagar, tror att jag håller på att bli förkyld eller något så jag har tagit det lite lugnt. Tydligen blev det så mycket vila att idag ville jag GÖRA något. Jag har ett problem när jag skall göra något.  Det är nämligen så att jag börjar med en sak, som idag, jag tänkte att jag skulle byta gardiner i vardagsrummet. Så fick jag för mig att jag skulle ju kunna byta i sovrummet också, det har varit lite dragit med de tunna sommargardinerna. Och när jag ändå tar ner gardiner från skåpet så skulle jag kunna byta i köket också..Och man kan ju inte byta gardiner utan att tvätta fönstren först. MEN, förkunnade jag min man vid frukostbordet, jag skall BARA putsa på insidan, att gå ut i den kalla luften med våta händer och vinden vinande kring öronen skulle ju vara galenskap när man nu är lite smått sjuk och så..Så jag putsade sovrumsfönstret först. På insidan. Då såg jag att utsidan var ju faktiskt den som var mest smutsig. Men så regnade det lite och jag tänkte äh, låt vara då..Så kom solen fram och då fick jag fnatt..Ut med fat och trasor och stegar och upp och tvätta - på utsidan (ja ja, jag är inte klok, nu får jag säkert lunginflammation eller grisflunssa eller någe´) Och inte tvättade jag bara ett fönster, utan ALLA. Ja, nu måste jag faktiskt skratta åt mig själv lite..Sedan in igen och fortsätta, och så skulle ju sovrummet dammas av också, alla ställen var fulla av damm (HUR kan vi överhuvudtaget andas där??) och dammsugas och så ville jag byta överkast och kuddöverdrag och det gjorde jag (MYCKET senare på kvällen) och flyttade en ljusslinga till sovrumsspegeln (skall ta en bild imorgon, blev fint). Vid det här slaget började jag känna mig ganska utmattad, men inte kunde jag ju sluta nu för hela huset var upp och ner..Sedan hittade jag (ovanför klädskåpet i sovrummet) ett fint överkast som jag kunde sätta på soffan i vardagsrummet, tog ner gamla gardiner från kök och vardagsrum, fortsatte att putsa fönster och karmar mm., dock med sjunkande hastighet..Nu kom mannen in och hade väl tänkt sig att vi skulle äta något också, men sådana triviala saker hade jag inte tid med, jag höll ju på att PUTSA FÖNSTER..Så han var så snäll att han började laga maten medan jag fortsatte med mitt slag mot smutsens fördärvelse..Nu börjar ni väl bli smått utmattade ni också av att läsa detta, så jag snabbspolar fram till skrivande stund: jag har alltså tvättat alla fönster, dammsugat hela huset, bytt ALLA gardiner, diskat en jättedisk (med hjälp av min underbara 6-åriga assistent/dotter), fixat och donat annars också och nu är allt fint och rent. PUHH...och nu skriver jag i bloggen också. Jag är såå jättebraaa!! (öh..) Manisk? Vem, jag då eller..NÄÄÄ... --??!  Synd att jag inte har några bilder att visa nu genast, klockan är så mycket och resten av familjen sover och hunden får  fnatt om jag tar fram kameran nu..så jag sätter in en bild från terassen



..och en sista ros..





Och så en bild av huset sett från utsidan (innan fönstertvätten)

 

Visst har vi förresten en konstig upphöjd gräsmatta, som en stor tårta..Men en gräsmatta är det och det är jag väldigt stolt över, speciellt som den kom upp av sig själv medan vi funderade på  när vi skulle så gräsfrön..

Skall nu studsa över i den finska bloggen, hej på er så länge!!

ps. hela kroppen värker, undrar varför? Jag har ju inte gjort något idag...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti