lauantai 10. lokakuuta 2009

Om att leka med maskiner

Ja, det är ju tur att det är inte några särskilt farliga maskiner som det handlar om - ja, eller vad vet jag, datorer är ju också ganska farliga..Började i alla fall leka med bildbehandlingsprogrammet och gjorde några kollage (hmm, det är väl så det stavas?), det var jätteroligt! Men vad det tar tid, sådant där lekande..Jag hade tänkt  bara skriva i bloggen och sätta några bilder men så irrade jag mig bort och så...Det är ungefär som att börja läsa andras bloggar. Man börjar i en. Och så upptäcker man något spännande i spalten till höger, plockar upp en adress och börjar läsa. Så läser man en stund, upptäcker en ny adress och hoppar dit osv osv osv OSV OSV...Det där ger mig en lite ångestfull känsla, som att det är ingen ände på det hela. Ungefär som när man skall försöka begripa att universum inte har något slut. Bloggiversum har inte heller något slut, verkar det som. Och man kan ju faktiskt inte läsa alla fast man skulle vilja..Man skall ju göra lite annat också än bara sitta och läsa.

Som att jobba ute i trädgården. Det gjorde jag idag en stund och det var jätteskönt. Köpte några callunor (??), alltså sådana där ljungliknande ni vet, fast med mindre blommor. Har köpt sådana nu några höstar, för de håller mycket bättre än ljung, som lätt blir torr och tappar blommorna. Callunorna har hos oss blommat nästan ända  till våren, så det är värt det lite dyrare priset tycker jag. Flyttade några krukrosor till rabatten, där får de fortsätta blomma nästa sommar. Många gör säkert det misstaget att de slänger krukrosorna på hösten, gör inte det för de blommar fint i rabatten nästa år! Hade i år säkert sex stycken som blommade så nu slänger jag dem alla i jorden när hösten kommer. Rev ner doftärtsrankorna (eller vad de kallas), mannen protesterade, han tyckte säkert att sommaren dröjde sig kvar så länge de fortsatte att klänga på terassen. Men jag var obarmhärtig, ner skulle dom och det nu. Det har varit så kallt några nätter att allt har varit fruset på morgonen, och fryser det till ordentligt är det så svårt att få loss alla döda växter. Dessutom var det ju inga blommor kvar så.. Dottern och hunden roade sig med att gräva omkring i  det före detta potatislandet (potatisen är upptagen), ni kan säkert tänka er hur de såg ut efter denna arkeologiska strapats..Dottern var det väl inte så illa med men hunden....hon fick sig en duschning med vattenkannan, försökte först ensam men händerna räckte inte till. Hon var nämligen av någon anledning inte alls tacksam för att jag försökte tvätta bort allt det svarta som hade fastnat precis överallt..Så mannen kom till min undsättning, han lyfte resolut upp hunden på två ben så magen blottades, och då gick det ju jättebra. Lyckliga hund som får fritt undersöka allt spännande som finns härikring. Och stackars oss som måste putsa henne efteråt..

Men nu alltså två kollage som jag gjorde; först en där ni kan se hur fint det blev med callunorna..



Synd att det blir så pyttelitet, det ser ju faktiskt lite rörigt ut..nåja, nog ser ni väl något..Så en till där jag provade hejvilt och det blev så underbara färger så jag måste visa er också..




Det här är en potpurri av sommarblommor (ja, det är det faktiskt!!). Nu skall jag studsa över i den finska bloggen och skriva, förhoppningsvis hittar jag på något lite annorlunda, bilderna blir nog samma. Ha en härlig fortsättning på veckoslutet!

2 kommenttia:

  1. hej laura och tack för besöket på min blogg för en tid sedan. ska kolla i din blogg nu och lära känna dig litet bättre :)
    h. ingela

    VastaaPoista
  2. Hej Ingela! Vad roligt att du hörde av dig! Välkommen att följa bloggen!

    VastaaPoista