perjantai 13. marraskuuta 2009

Budget och lyx..

Så flyger veckorna som om de hade vingar, det är ju inte klokt hur tiden bara rusar iväg..Skulle egentligen vilja skriva oftare här i bloggen men det vill inte riktigt bli av, har så mycket annat också omkring mig nu..Dessutom har den här flunssan som jag hade tagit musten ur mig fullständigt, krafterna vill inte komma tillbaka. Har väl dessutom ganska dålig grundkondition som inte gör saken bättre - men den saken blir garanterat inte bättre av att gnälla här - ut och motionera bara, hej och hå!

Tänkte berätta lite vad som har hänt här under veckan..ni kommer ihåg att jag berättade om min symaskin som jag köpte på loppis? Den var riktigt bra, men så råkade jag få syn på en lapp som fanns i brevlådan om en symaskinsförsäljare som skulle komma hit till våran ö. På reklamen fanns massor med lockande rader om nya maskiner jättebilligt och - ja ni vet..Så jag haffade med mamma som expertis och dottern som smakråd och så körde vi runt hela ön (ja skratta inte, det är faktiskt hela 40 km från oss till Dalsbruk som ligger på andra sidan ön, det är en stor ö det här) för att titta på alla dessa underverk. Jag hade tänkt att jag skulle kunna sträcka mig till absolut bara 140 €, det var liksom smärtgränsen. Vi var dagens första kunder och blev visade en massa maskiner. Jag fick syn på en som jag tyckte var perfekt, lät vackert och verkade lagom enkel för mig. Och priset? Ja, jag vågar nog inte skriva det här men det var så mycket att jag nästan trillade baklänges och tänkte med gråten i halsen att jaha jag skall nog ta min gamla maskin (som hängde med som utbyte) och gå hem och glömma allt vad nya maskiner heter..Men tro det eller ej, det blev nog så till slut att jag köpte en SVINdyr maskin och skall betala den i två delar...Jag är inte klok tror jag, men jag har än så länge inte ångrat mig, den är härlig att sy med och den var enkel att förstå sig på. På kvällen samlades vi hela familjen runt den glänsande vita splitternya maskinen och med stor andakt bekantade oss med den. Nu har vi hållit på och sytt med dottern två kvällar, ja eller jag syr och dottern räknar upp allt som hon skulle vilja att jag syr åt henne. Vi gjorde tillsammans en elefant (nu känns det som om skratten börjar bubbla upp från magen..), dock hade vi inte något att fylla den med så den såg en aning platt ut. Det var dock rörande att se hur dottern tog med denna trasa som föreställer en elefant med sig i sängen och kramade om den, hon tyckte det var så fantastiskt att mamma hade åstadkommit detta mjukisdjur! Den ser faktiskt inte riktigt likadan ut som i hobbyboken men fördelen är att man blir på så gott humör när man ser den, den ser så knäpp ut! När vi fyllt den skall jag ta en bild (hi hi...).

Det var lyxdelen, så till budgetavdelningen: som ni vet så har jag ju fått fnatt på rödrutiga kuddöverdrag, mitt inre öga letar efter sådana på loppisar. Så när jag såg en gammal kökshandduk för 50 cent..



så köpte jag den och sparkade igång den nya symaskinen..




..och sydde ett kuddöverdrag av den! Bara sömmar i kanterna, busenkelt! Den är inte riktigt färdig ännu, måste komma på vad jag skall sätta i öppningen, tänkte mig några kantband som man kan binda som rosett, eller kanske knappar - men än så länge går det bra så här! Tänk om man hade en kökssoffa, det skulle vara såå snyggt med massor med sådana här, i olika rutiga mönster, alla röd-vita..Nu har vi ingen kökssoffa och har inte plats med en heller så denna får ligga i dotterns lekhörna, i soffan där. Med de andra rutigheterna.

Jag älskar alla hobbyböcker som man kan låna på biblioteket, det finns massor med underbara bilder och så får man en massa inspiration. Lånade den här boken sist..




Nytt från gammalt heter den på finska. Dottern började bläddra i den och hittade på sista sidan något som vi beslöt oss för att prova. Man skulle göra fjärilar av tidningspapper, det var jätteroligt och hur enkelt som helst. Sätter här den finska beskrivningen för er som är tvåspråkiga, om nu någon annan vill veta hur man gör, skicka en kommentar så lovar jag att skriva ner det på svenska också!

 

Ojdå, man kan ju inte läsa texten alls, vill inte komma ihåg att bilderna blir såå små..Men kanske ni kan få ledtrådar i bilderna..men som sagt, om någon vill ha en riktig beskrivning, skicka en kommentar så skriver jag ner det!
Vi gjorde ett sommarträd: jag hämtade en gren från den fd skogen, och så hängde vi fjärilarna i tunt hobbytråd i metall. Dottern gjorde dessutom några brydnader med små pärlor på tråd. Så här fint blev det..

 

Det är något japanskt över det hela tycker jag. Kanhända att vi fyller på med flera fjärilar någon dag när andan faller på igen.

Idag har jag varit på loppisrunda igen, i Kimito. Denna gång var jag på jakt efter hyllor och en stor anslagstavla till min arbetshörna. Ni skulle se vårt vardagsrum nu, det är helt ohållbart. Jag jobbar i ett hörn av vardagsrummet, halva rummet är fullt med papper, pärmar, saker som är på väg till nätbutiken och skall fotograferas, nu också tyger, trådar, symaskinen, kameraväskan, inredningstidningar, böcker - ja ni får säkert en bild..nu skall jag försöka göra något åt kaoset, hittade några lack-hyllor och en jätte-anslagstavla, förhoppningsvis skall jag imorgon få något gjort med dem. Och få lite ordning på det hela. Skall ta bilder när det är klart.

Fick idag ett spännande paket på posten. Har satt in en ny varugrupp i nätbutiken, konstfotokort. Idag fick jag korten från tryckeriet. Nu är det bara att ta foton på korten och sätta in dem i butiken. Jättefina fast jag nu själv säger det, passar bra till både vardag och fest. Ni skall få se när jag tagit bilderna.. Så vi hörs och ses!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti