perjantai 6. marraskuuta 2009

Ränder, rutor, rosor och annat..

Hjälp, jag blir helt snurrig, skrev först på finska och sedan på engelska och tänkte skriva nu på svenska också..märker att jag ibland blandar ihop svenska och engelska ord så ni skall inte bli förvånade om det smugit sig in lite tryckfelsnissar här och där..med lite god vilja förstår ni säkert vad det är jag försöker få fram..

Har fått fnatt igen på att försöka ändra bloggens utseende, vill inte riktigt hitta just min stil..Andra ändrar väl inte så ofta, jag måste erkänna att jag tycker att det är också roligt att byta bilder och annat. Hoppas ni inte tycker det är jobbigt när det är annorlunda varje gång..

Det har varit sjukstuga här i över en vecka nu, först blev flickan sjuk och sedan jag. Det tar lång tid att bli bra, jag hostar på ännu och snyter mig, dottern hostar lite och är på kvällarna täppt i näsan. Var hemma en hel vecka utan att så mycket som sätta näsan ute så för några dagar sedan var vi bara tvungna att göra något. Vi åkte till Ikea i Reso (nära Åbo) och sedan ett stort loppis. Det blev lite snabba besök i båda, en timme på Ikea när vi ätit först och sedan lika länge på loppiset. Detta då vi kom iväg först på eftermiddagen och tanken vara att köra hem när det fortfarande var ljust..dock blev det en mörk hemresa i alla fall. Trots det stressiga schemat var det roligt och jag hittade en del saker också. Skohyllor, krokar till hallen så dottern kan hänga upp sina ytterkläder själv, nytt tyg till köksstolarna (röd och vit-randigt) och lite annat. Från loppiset hittade jag



härliga plåtburkar. Skulle först sätta in dem i nätbutiken men vill nog behålla dem själv. Mamma har sedan min barndom haft en liknande stor burk med röda rosor på som hon har knappar och sygrejer i, tror att jag skall göra samma sak med dessa. Så hittade jag..





kudden i mitten - kanske man kunde samla på de här? Tänk vad dom kunde göra tyg av bra kvalitet förr, tjocka och med bra färger..Blomsterkudden med hundarna är ett barndomsminne, den har hängt med hela livet..Hittade också..





bricka med jordgubbar på - sommar och jordgubbstårta, mmm..





och äntligen en fin klocka att ha i köket. Till nu har vi haft en sådan där jättetråkig sak, en fyrkantig väckarklocka som visserligen visade tiden men..Den här är precis rätt, hänger dock lite konstigt än så länge (vi har så litet kök, suck)..

Var helt slut efter denna dag, flunssan har dragit all musten ur en. Följande dag var jag dock igång igen, denna gång bar det av till loppisarna i Kimito. Hittade där en härlig "kruka" eller vad skall man kalla denna..





Trodde faktiskt först att den var av plast men den är av järn och ganska tung. Skall sätta den i nätbutiken tror jag..ser den redan med en härlig stor röd sommarblomma, ute på en terass..





Och så dom här härliga skorna. Har tittat på dem säkert fyra gånger förut men nu provade jag dem - och då var det kört. Dom är jättesköna, precis som om man inte skulle ha skor på sig alls! Det står faktiskt "anti-stress" i botten, kanske stressen försvinner ner i underjorden genom sulorna, det skulle ju vara något..Tyckte de var lite dyra, 22 euro, men den här gången "I was worth it"..Har alltid gillat Calou´s träskor och skall någon gång kanske köpa sådana också, men dessa liknar dem så det var väl delvis därför jag gillar dem så mycket..

(Förresten, varför flyttar bilderna på sig av sig själva, har ni märkt det? Fast man sätter dem i mitten så har de flyttat på sig till vänster istället..irriterande tycker jag. Har satt alla på rätt plats igen men nästa gång har de väl rört sig på nytt)

Sedan några ord om skogen. Vi har varit granne till en riktig urskog i alla år som vi bott här. Stora gamla träd, underbar mossa, porlande bäckar..För ca en månad sedan dök det upp en aningen förvirrad ung man och ville veta var tomtgränsen gick. Det visade sig att grannen (som är ett stort samfund) hade bestämt sig för att sälja träden. Mannen sade att det skulle hända först nästa år någon gång. Nu finns skogen inte mer. Hela veckan har en fruktansvärd maskin massakerat skogen, kvar är grenar, stubbar och kala bitar av de gamla, visa träden. Det är en tragedi. Jag förstår att man måste vårda skogen men jag skulle ha föredragit ett gäng människor, motorsågskunniga personer som skulle ha varsamt, för hand sågat ner träd med jämna mellanrum. Så som man gjorde förr. Och hämtat med häst istället för stor maskin med kedjor som pressar ner allt som finns kvar. Men nu är allt nersågat. Jag måste erkänna att det finns fördelar också. Vi kommer att få massor av sol från sydsidan av huset och vyn har ändrats totalt. Men nog känns det underligt. 70 år av träd-historia har försvunnit helt och hållet, kvar är bara ett nätverk av grenar, ett jätteområde som det är helt omöjligt att röra sig i utan att falla omkull. Från det här..




..till det här..




och till sist några bilder från en skog som inte längre finns..




 

 

 

 

Trots allt - ha ett skönt veckoslut!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti