lauantai 12. syyskuuta 2009

Om årstidsfärger

Min tanke var från början att inte skriva samma saker i båda bloggarna, på finska och svenska men nu blir det kanske så i alla fall då och då..I alla fall när det gäller dagens tema. Höll på att städa idag, har varit på gång att göra det i flera dagar men har haft så mycket roligare saker för mig..Som att t ex ta bilder till nätbutikens första sida. Eller ta bilder över huvud taget..Dammsugade vår stora vardagsrumsmatta, jag blir så glad av färgerna varje gång jag verkligen tittar på den..Vanligtvis är den full av hundhår, man skulle inte kunna tro att vi faktiskt bara har EN liten hund, snarare ser det ut som en hel kennel skulle vältrat sig på mattan..Nåja, hundhåren är i alla fall alla samlade på ett ställe, det är ju positivt.

Färger, ja..har med stort intresse följt med i diskussionen om vita hem är underbara eller hemska..Det råder väldigt delade meningar om detta verkar det som..Vad tycker då jag? Har några gånger försökt göra hemmet helt vitt, men det vill inte lyckas. Färger är bara så viktiga för mig! Vår stuga som vi bor i är väldigt liten så grundfärgerna måste vara ljusa, annars får man ångest. Men färg i detaljerna, det måste jag bara ha! Kuddar, vaser, kanske ljusstakar, dukar, ja något litet som ger färg. Det är förresten underligt hur olika årstider föder ett behov att olika färger; på hösten vill jag ha lila, plommon, orange, olivgrön och samma färger ser man förresten i modet också. Ju mörkare det blir, desto mera rött och guldfärgat vill jag ha, och när vårsolen tittar fram är det grönt och gult som gäller osv. En reporter frågade mig om jag har någon favoritfärg (detsamma har min dotter frågat mig många gånger) och först då upptäckte jag att jag har egentligen ingen speciell favorit. Det går efter sinnesstämningarna, just nu märker jag att lila i alla dess nyanser känns bra, värmer och glädjer. Upptäckte idag en intressant färgkombination; mörk lila och gul passar jättebra ihop! Konstnärsmannen min sade att det är inte så konstigt för de är  komplementfärger, det visste jag inte men gick på känslan. Tog en bild på detta fenomen, få se vad ni tycker!

Det där med lila syns faktiskt också i min nätbutiks nya "look", det var härligt att få gjort en "makeover", jag blev faktiskt jättenöjd! Det är som en triller att öppna sidan efter att alla ändringar är gjorda och se hur det blev, det blir nämligen inte alltid som man tänkt sig..Men nu blev det i alla fall fint, eller vad tycker ni??  Mycket färger hittar ni där också, man kan välja det man tycker mest om! Det är lite som ett färgbad, man låter de olika färgerna påverka ens känslor och stämningar, man blir ju faktiskt påverkad. Men det är ju en hel historia för sig hur olika färger påverkar oss, det kan vi prata om en annan gång. Har alltså inte desto djupare kunskap om det där men det är mycket intressant!

Snart skall vi faktiskt gå och simma med familjen, ja vi är lite galna..Har aldrig i hela mitt liv simmat i september förut, det är rekord! Det är inte så farligt om man håller på alla dagar, dock skall man inte tänka för länge innan man rusar i. Inget för svaghjärtade kan jag tänka mig. Mitt har i alla fall hållit, än så länge..


Ha en skön helg - och njut av alla färger, både inne och ute!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti