tiistai 15. syyskuuta 2009

Om den mogna skönheten

Ja alltså jag hade tänkt att jag skulle skriva en hel del om inredning men det är underligt hur det blir massor av allt möjligt annat..Som nu tänkte jag skriva lite om mogen skönhet. ??? Ja, i trädgården. (Nu skall vi komma ihåg att både fysiskt och psykiskt mogna människor är också vackra men det är inte det som det skall handla om denna gång). Jag fattar inte, varenda år blommar massor av mina blommor jättesent. Ta nu t ex gladiolerna (hoppas det skrivs nu så på svenska, där har jag lite luckor i grammofonen, eller vad det grammaturgen eller grammatiken..). Jag satte dem i jorden jättetidigt, ALLT FÖR tidigt enligt min mamma och trädgårdstidningarna, och jag tänkte att jaha dit for dom, men nästan alla kom i alla fall upp, dock har en del av dem varit på hård bantningskur för de är så smaaalaa sååå..Men blommar gör även de - nu, alltså. I mitten på september. Flera har inte ens slått ut ännu och jag hoppas att det inte kommer kalla nätter ännu..Jag älskar gladioler. De är så exotiska, nästan som orkidéer. Underbara att ha i vas inne. Välter dock ganska lätt så jag brukar ställa dem mot väggen, så de ser ut lite som om de var ute och hängde på någon bar, ni vet lutade mot bardisken. Har faktiskt aldrig själv stått och hängt så någonstans men har sett på tv hur det går till..



Och så har vi då dahliorna. Jag brukar få fnatt i fröaffären på våren med alla hääärliga blomsterlökar och fröer, och så köpte jag fem stycken kaktusdahlialökar och slängde dem också i jorden (för tidigt). Och så blev det frost och så var sagan slut för alla utom en. Den blev så fin och den blommar också först nu..

Nä tacka vet jag ringblommor, dom vet man i alla fall med var man har dom (vilken konstig mening..) och de lyckas ALLTID. Det är också lite av en traditionsblomma hos oss, det är nämligen så att min pappa har väldigt starka barndomsminnen av just ringblommor, sådana hade alltid hans mamma och dom blommade alltid långt in i september när skolorna då började. Så han blir lite extra glad när han ser att jag har sådana. Och det blommar länge bara man lurar de stackarna genom att ta bort fröställningarna. Tog en bild på min lilla flickas egen trädgård, där frodas allt möjligt och också ringblommor. Det var meningen att hon skulle själv ta hand om sin blomsterträdgård men ni vet 6-åringar, de har inte så hemskt mycket tålamod, i alla fall inte när det gäller att rensa. Jag rensade lite mellan varven men har inte hunnit allt men det är sådär fint lummigt och franskt eller vad tycker ni..Den konstiga trädställningen var det meningen skulle vara översållad med klätterväxter av alla de slag - ja, ser ni inte, dom är där faktiskt..Men dom drabbades av någon slags lågkonjuktur så de bekantar sig med de andra växterna nere på bottenvåningen, ringlar sig bland potatisplantor, nässlor och mullvadar, jag riktigt hör hur de för en väldigt högtflygande (??!) diskussion med resten av gänget där på vår åker. Så sådan mogen skönhet har vi omkring oss här. 

Och efter att ha fotograferat all denna skönhet så fick fotografen fnatt, satte sig i gungan som vi placerat mellan två jättehöga björkar, tog fart med kameran i hand och fick mycket intressanta bilder på omgivningen. Ni skall inte titta för nära på bilden här nedan för då blir ni alldeles dimmiga i ögonen, tänk er att det är en impressionistisk målning och backa lite - så kan också ett åkerlandskap se ut!
 

Nu skall jag försöka svinga mig till sängen, annars börjar landskapet  se ut så här för jämnan, även utan kamera och gungor..Så, svingsolahop på er!

ps. när det nu inte blev så mycket om inredning så kanske jag skulle kunna börja skriva om utredning istället..??

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti