lauantai 19. joulukuuta 2009

Hälsningar från nordpolen

Hela skriveriet höll på att falla på att jag inte kom ihåg om nordpolen stavas med stort eller litet NNN - hur var det nu, kanske någon kan berätta..? Ibland är det riktigt pinsamt när man glömmer sådana där självklara grammatiska (öh, stavas det så?) regler..kanske jag borde skylla på att jag har finska som modersmål? Och skriver jag fel på finska kan jag ju skylla på att jag har bott 15 år i Sverige..

Men det var ju faktiskt inte det som dagens skriverier skulle handla om. Kanske hjärnan har fryst så det går lite trögt, ungefär som bilen på morgonen..Vintern har nämligen gästat oss på allvar hela veckan. På nätterna har temperaturen gått ner till -15, och även på dagen har det varit ca -10. Det är ju inte mycket för er som bor i norr, men nu har vi här i södra Finland vant oss vid att vara utan snö och ha högst ett par minusgrader. Jag sitter här vid datorn inlindad i en filt och fryser i alla fall. Snart blir det varmt, mannen håller på och eldar i vår Tulikivi-ugn och i bastu-ugnen. Sådana här stunder är det egentligen ganska skönt att ha ett så litet hus, det blir ju snabbare varmt. Annars skulle jag absolut inte säga nej till ett par kvm till..

Hoppas ni har raggsockorna på er för här kommer några stämningsbilder från idag:




 



 

 

 

Hrr..nu fryser jag ännu mera..om ni också tycker er se palmer på en sandstrand i den nedersta bilden så är det bara för att det är så kallt, man får för sig allt möjligt då.

Nu skall ni inte få fel uppfattning - faktum är att jag tycker om vintern. Var just idag och köpte nya pjäxor till dottern så att vi kan snart åka skidor igen (när det kommer lite mera snö). Men allra skönast är det när det är bara några minusgrader och solen skiner. Så jag lägger in en beställning på det nu..tack!

Men för att ni nu inte skall stanna i ett genomfruset tillstånd så drar vi väl till med en lite somrigare (idag är jag osäker på många ord, var det där nu rätt??) bild. Nu är det så här att jag har uttalat mig ganska bestämt om det här med bildbehandling, kanske det har till och med blivit lite mycket i de tidningsartiklar som skrivits om mig nyligen (vid fotoutställningar). Jag har absolut inget emot att man behandlar bilder och det är till jättestor hjälp när man kan göra allt möjligt med datorn. Det stämmer inte helt att jag inte gör något med mina bilder, men om jag kan undvika så gör jag så lite som möjligt, jag använder det allra enklaste behandlingsprogrammen osv. Jag är dock av den åsikten att förr var fotograferandet mera en konst, det krävdes mera kunskaper redan när man tog bilden för att slutresultatet skulle bli lyckat. Nog kunde man ju göra en hel del i mörkrummet också, men ändå..Så jag lyfter hatten av för sådana fotografer som fortfarande framkallar bilder i mörkrummet, jag tycker faktiskt att ni är riktiga konstnärer! Jag har också fått prova på att framkalla i mörkrummet, det var rysligt spännande! Alla borde få chans att vara med någon gång och se hur det går till. Men jag har fått ge mig, jag har inte mörkrumsutrustning själv och dessutom är jag så mycket mera intresserad av den konstnärliga delen av fotograferandet så det är bra när man kan ha datorn till hjälp med det "tekniskt-praktiska". Men som sagt, lek har sin tid också, så här får ni en hälsning från den gamla goda tiden:




Ha ett härligt veckoslut och njut av ljus och lyster som snön och en liten strimma sol åstadkommer!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti